Deeskalering, stationært regi
Kurset er obligatorisk og skal så vidt muligt gennemføres indenfor de 3 første måneder af ansættelsen.
Målgruppe: Læge, psykolog, sygeplejersker, SOSU, plejere, pædagog, ergoterapeuter, fysioterapeuter, peer medarbejdere.
NB: Medarbejdere med fysiske begrænsninger, hvis begrænsninger forhindrer aktiv deltagelse i fysiske øvelser og efterfølgende vedligeholdelse af kompetencer i praksis, frarådes at deltage i dette kursus
Afdeling: BUA, voksen, retspsykiatrien - stationært regi.
Varighed
3 dage
Arbejdsbelastning
Undervisning (3 dage):
Teori: 15,5 timer
Fysisk træning: 3,5 timer
Timer i alt: 18,75 timer
Læringsmål
Forståelse for den gode relation som afgørende for det forebyggende arbejde med patienter
1. Herunder forståelse for arousalniveauer og selvregulering i samarbejdet med patienten og kollegaer
2. Viden om risikovurdering og sikkerhedsmæssige hensyn i den ambulante samtale og ved hjemmebesøg
Grundlæggende viden om deeskalering som metode og samarbejdsstrategi, herunder:
3. FATFAT som kommunikativ strategi
4. Rollefordeling i deeskalering
Praksiserfaring med samarbejdet i deeskalering samt reaktioner på egen og patienters øgede arousal
5. Herunder den svære samtale, også i telefonen
Viden, øget opmærksomhed og træning i:
6. Kropssprogets betydning vs. sprogets begrænsninger
7. Kommunikationens kompleksitet
8. Planlægning forud for formidling af dårlige nyheder
9. Kunne anvende færdigheder i frigørelsesteknikker
Beskrivelse:
Kurset er adgangsgivende for at deltage i deeskaleringssituationer.
Kurset er målrettet nyansatte i behandlingspsykiatrien og giver et introducerende, men praksisnært indblik i deeskalering som samarbejdsmetode til at forebygge og håndtere akutte situationer og potentielt voldelige episoder. Med afsæt i det fælles faglige fundament i Psykiatrien i Region Midt kombinerer kurset teoretisk viden med praktisk træning og refleksion.
Gennem oplæg, cases, VR-simuleringer og fælles drøftelser arbejder deltagerne med forståelsen af arousal og dens betydning for menneskelig adfærd under pres. Der fokuseres særligt på betydningen af relationer, kommunikation og samarbejde i mødet med patienten. Deltagerne lærer konkrete strategier som FATFAT, roller i deeskalering og brugen af sikkerhedsvurderingsværktøjer som BVC (Brøset Violence Checklist).
Kurset er opbygget med en anerkendende og refleksiv tilgang, hvor deltagerne inddrages aktivt og opfordres til at dele egne erfaringer og spørgsmål. Formålet er ikke blot at tilegne sig ny viden, men at udvikle en fælles kultur, hvor tryghed og samarbejde er nøgleord i konflikthåndtering.
Bemærk: Ansatte på sengeafsnit (minus læger) skal ligeledes deltage på det obligatoriske kursus Skånsom magtanvendelse, stationært regi, som tilmeldes særskilt via dette LINK
By | Dato | Tid | Sted | Tilmeldingsfrist | Ledige Pladser | |
---|---|---|---|---|---|---|
Aarhus N |
27.10.2025 28.10.2025 29.10.2025 |
09.00 09.00 09.00 |
Olof Palmes Allé 35 | 13.10.2025 | Ingen ledige pladser | |
Aarhus N |
11.11.2025 12.11.2025 13.11.2025 |
09.00 09.00 09.00 |
Olof Palmes Allé 35 | 28.10.2025 | Ingen ledige pladser | |
Aarhus N |
24.11.2025 25.11.2025 26.11.2025 |
09.00 09.00 09.00 |
Olof Palmes Allé 35 | 10.11.2025 | Ingen ledige pladser | |
Aarhus N |
01.12.2025 02.12.2025 03.12.2025 |
09.00 09.00 09.00 |
Olof Palmes Allé 35 | 17.11.2025 | Ingen ledige pladser | |
Aarhus N |
15.12.2025 16.12.2025 17.12.2025 |
09.00 09.00 09.00 |
Olof Palmes Allé 35 | 01.12.2025 | 20 / 25 | |
Aarhus N |
07.01.2026 08.01.2026 09.01.2026 |
09.00 09.00 09.00 |
Olof Palmes Allé 35 | 24.12.2025 | 23 / 25 | |
Aarhus N |
12.01.2026 13.01.2026 14.01.2026 |
09.00 09.00 09.00 |
Olof Palmes Allé 35 | 29.12.2025 | 25 / 25 | |
Aarhus N |
11.02.2026 12.02.2026 13.02.2026 |
09.00 09.00 09.00 |
Olof Palmes Allé 35 | 28.01.2026 | 25 / 25 | |
Aarhus N |
16.02.2026 17.02.2026 18.02.2026 |
09.00 09.00 09.00 |
Olof Palmes Allé 35 | 02.02.2026 | 25 / 25 | |
Aarhus N |
04.03.2026 05.03.2026 06.03.2026 |
09.00 09.00 09.00 |
Olof Palmes Allé 35 | 18.02.2026 | 25 / 25 | |
Aarhus N |
11.03.2026 12.03.2026 13.03.2026 |
09.00 09.00 09.00 |
Olof Palmes Allé 35 | 25.02.2026 | 25 / 25 | |
Aarhus N |
16.03.2026 17.03.2026 18.03.2026 |
09.00 09.00 09.00 |
Olof Palmes Allé 35 | 02.03.2026 | 25 / 25 | |
Aarhus N |
08.04.2026 09.04.2026 10.04.2026 |
09.00 09.00 09.00 |
Olof Palmes Allé 35 | 25.03.2026 | 25 / 25 | |
Aarhus N |
13.04.2026 14.04.2026 15.04.2026 |
09.00 09.00 09.00 |
Olof Palmes Allé 35 | 30.03.2026 | 25 / 25 | |
Aarhus N |
05.05.2026 06.05.2026 07.05.2026 |
09.00 09.00 09.00 |
Olof Palmes Allé 35 | 21.04.2026 | 25 / 25 | |
Aarhus N |
11.05.2026 12.05.2026 13.05.2026 |
09.00 09.00 09.00 |
Olof Palmes Allé 35 | 27.04.2026 | 25 / 25 | |
Aarhus N |
18.05.2026 19.05.2026 20.05.2026 |
09.00 09.00 09.00 |
Olof Palmes Allé 35 | 04.05.2026 | 25 / 25 | |
Aarhus N |
10.06.2026 11.06.2026 12.06.2026 |
09.00 09.00 09.00 |
Olof Palmes Allé 35 | 27.05.2026 | 25 / 25 | |
Aarhus N |
15.06.2026 16.06.2026 17.06.2026 |
09.00 09.00 09.00 |
Olof Palmes Allé 35 | 01.06.2026 | 25 / 25 | |
Aarhus N |
29.06.2026 30.06.2026 01.07.2026 |
09.00 09.00 09.00 |
Olof Palmes Allé 35 | 15.06.2026 | 25 / 25 | |
Aarhus N |
08.07.2026 09.07.2026 10.07.2026 |
09.00 09.00 09.00 |
Olof Palmes Allé 35 | 24.06.2026 | 25 / 25 |