Velkommen som ny leder

Hos os er det vigtigt, at du får en god introduktion. Du kan folde dit introduktionsprogram ud her og dykke ned i dens forskellige elementer.

Velkommen som ny leder

Hos os er det vigtigt, at du får en god introduktion. Du kan folde dit introduktionsprogram ud her og dykke ned i dens forskellige elementer.

1:1 samtaler med din leder

Samtale med din leder

1:1 samtaler med din leder

Som ny funktionsleder er det essentielt at forstå og kunne samarbejde med sin afdelingsledelse. 1:1-samtalerne bruges bl.a. til at snakke om forventningerne til din ledelsesrolle, fra strategiske mål til personaleledelse og daglig drift. Samtalerne skal være med til at understøtte din onboarding og sikre, at du trives i din nye position og hjælpe dig med udfordringer.

Oversigt over 1:1 samtaler

Første uge:

  • Velkomstsamtale med fokus på forventninger, ledelsesopbakning og introduktion til afdelingen.
  • Refleksion over egen ledelsesrolle og forventninger.

 

1 måned:

  • 1:1 samtale om ledelsesadfærd, prioriteringer og samarbejde med mentor.
  • Refleksion over nuværende oplevelser og ønsker til uddannelse.

 

2 måneder:

  • Introduktion til fælles ledelse og relationel forståelse mellem funktionsledere.
  • Refleksion over bidrag til fælles ledelse.

 

3 måneder:

  • Dialog om udviklingsmuligheder, kompetenceudvikling og branding af arbejdspladsen.
  • Refleksion over strategier og tilbud i Psykiatriakademiet.

 

6 måneder:

  • Fokus på udvikling af personlig ledelsesstil og refleksion over første halve år som leder.

 

12 måneder:

  • Evaluering af ledelsesopgaver, trivsel og aftale om videre udviklingsplan.
  • Tilbageblik og ønsker for fremtiden.

 

Efter Hospitalsledelsens oplæg:

  • Opfølgende dialog om ledelse og strategi.

Læs mere

Mentorforløb

Mentor

Mentorforløb

Du vil som funktionsleder få tildelt en erfaren mentor. Din mentor vil være din sparringsparter og hjælpe dig med både de store og små spørgsmål og udfordringer i hverdagen.

Mentorforløbet består af fortrolige samtaler, som bl.a. kan anvendes til at dele udfordringer, undren og spørgsmål i forhold til:

  • Udvikling af lederidentitet
  • Etablering og fastholdelse af et strategisk ledelsesrum
  • Udfyldelse af lederrollen
  • Introduktion til tværgående ledelsesfællesskaber
  • Organisatoriske forhold, herunder kulturen i Psykiatrien
  • Overgangen fra at være kollega til at være leder
  • Implementeringsstrategi og -udfordringer
  • Personaleledelse når det er svært; fraværssamtaler, opsigelser m.m.

Mentorforløbet vil strække sig over et år, hvor du igennem samtaler vil blive klædt på til at møde de udfordringer og muligheder, der venter i din nye lederrolle.

Læs mere

Introduktion til organisationen

Introduktion til organisationen

Dyk ned i organisationen og forstå, hvordan vi arbejder sammen for at skabe gode resultater for både vores medarbejder og patienter.

 

Hospitalsledelsen

Du vil blive introduceret i hospitalsledelsens vision og forventninger til ledelse. På de halvårlige temaoplæg for nye ledere, vil du blive præsenteret for strategiarbejde og ledelsesprincipper. Samtidig med, at du lærer om god ledelse i psykiatrien, arbejdsmiljø, Region Midtjyllands ledelsesgrundlag, og de overordnede strategier som "Ét Psykiatrihospital" og "10-års planen".

Efterfølgende kan du deltage i en uformel brunch med Hospitalsledelsen, hvor du får mulighed for at stille spørgsmål og netværke.

 

Psykiatristaben

Det er også vigtigt, at du får et godt kendskab til Psykiatristaben. Du vil her deltage i "Hilse-på-møder" med fagområdecheferne og få 1:1 introduktioner til emner som HR, kompetenceudvikling, økonomistyring, patientplanlægning og servicefunktioner.

Kontaktoplysninger på Psykiatristaben

Fælles introduktionsdag

Herudover deltager alle nye funktionsledere i Fællesintroduktion for nye medarbejdere inden for de første to måneders ansættelse.

Læs mere

Lederudviklingsforløb

Lederudviklingsforløb

I Region Midtjylland er der en stærk forpligtelse til at støtte og udvikle førstegangsledere, så de både trives og lykkes i deres ledelsesroller. Dette afspejles i to centrale uddannelsesforløb: Ledervejen og Rejsefæller.

Disse forløb er en del af Region Midtjyllands indsats for at sikre, at nye ledere er godt rustede til at møde de udfordringer og muligheder, der ligger foran dem.

Ledige pladser

Ledervejen

Ledervejen er bygget op som et sammenhængende forløb med forskellige overordnede temaer, som afgrænses og undersøges i dybden med førstegangslederens behov for øje. Temaerne er opdelt i forskellige emner og underbygges med teori og modeller for at give fælles sprog, begreber og forståelse. Deltagerne reflekterer, diskuterer og afprøver i forhold til egen aktuelle situation. Metoder, greb og træning giver veje at gå og kompetence til at handle og tage ledelse i egen praksis. Vægtningen af temaerne og valg af metoder, træning og greb tilpasses det enkelte holds behov og forespørgsler fra holdet.

Målgruppe

Ledervejen er et ledelsesudviklingsforløb for alle førstegangsledere i Region Midtjylland. Det er en forudsætning for deltagelse, at man har formel personaleledelse. 

Skiftet fra rollen som medarbejder til leder er markant og fordrer nye kompetencer og færdigheder. I Region Midtjylland imødekommer vi dette med Ledervejen. Vi anbefaler, at den nye leder begynder på forløbet inden for de første 3-6 mdr. – og helst inden for det første år. 

God ledelse og styring er en forudsætning for, at Region Midtjylland kan skabe sundhed, velfærd og en bæredygtig region for alle. Ledelsesudvikling af førstegangsledere er en prioriteret indsats, der vægtes højt. Ledervejen er derfor obligatorisk for alle førstegangsledere.

Udbytte

Målet er, at deltagerne oplever en start på deres ledelsesrejse, som understøtter deres handlekraft og fortsatte lyst til ledelse. 

Ledervejen inspirerer og træner deltagerne i at  

  • etablere ledelsesrum, ledelsesrolle og –opgaver
  • udvikle selvindsigt, metoder og redskaber til det personlige lederskab
  • opbygge organisationsforståelse for at kunne lede relevant ind i den organisatoriske kontekst
  • afklare, hvordan lederen vil indtage sin nye position som leder
  • opnå indsigt i mange centrale temaer i ledelse og omsætte dem til egen praksis og aktuelle situation
  • finde veje at gå, når det bliver svært, og behovet for støtte og sparring stiger
  • udvikle konkrete og praksisnære metoder, redskaber og greb til ledelsesværktøjskassen blive en del af et støttende og udviklende ledernetværk på tværs af Region Midtjylland

Opbygning af forløb

Forberedelse før forløbet
Før første dag på modul 1 har deltagerne en telefonisk forsamtale med en af forløbskonsulenterne. Formålet er at lave en forventningsafstemning om behov og skærpe deltagerens fokus på at få et udbytte af forløbet. 
Deltageren skal selv etablere en samtale med nærmeste leder. Mere herom i informationsmaterialet, som udsendes før start.

Moduler
Ledervejen består af 5 moduler à 1-2 dages varighed hen over 9-11 måneder. Todagesmodulerne afholdes som internat.   . 

Netværksgrupper 
Alle deltagere bliver en del af en netværksgruppe med 5-6 andre deltagere fra holdet. Grupperne mødes mellem modulerne for at træne værktøjer i praksis og give hinanden sparring på aktuelle udfordringer. Netværksgrupperne er et lærende og forpligtende fællesskab, samt en væsentlig del af deltagernes arbejde med at udvikle ledelsesmæssig handlekraft og refleksion på Ledervejen. 

Hjemmeopgaver
Mellem modulerne fortsætter deltagerne deres læring og udvikling ved at arbejde med hjemmeopgaver. Opgaverne stilles af forløbskonsulenterne eller formuleres af deltagerne selv, så der arbejdes med aktuelle udfordringer og ambitioner for egen udvikling og læring. Opgaverne skal ikke afleveres eller bedømmes. Tidsforbruget til hjemmeopgaverne varierer og er foreneligt med ledelsesopgaven.. 

Midtvejssamtale
Godt og vel halvvejs i forløbet har deltagerne igen en samtale med en af konsulenterne på forløbet. Formålet er at lave en status på deltagerens læring og ledelsesudvikling, samt en bevidstgørelse af om hvilke mål for forsat udvikling deltageren vil sætte sig.

Individuelle ledersparringer
For den nye leder er det både lærerigt og hjælpsomt at modtage ledersparring. Deltagerne får som en del af forløbet adgang til 2 individuelle ledersparringer med en erfaren organisationskonsulent.  

Konsulenter

Forløbet faciliteres af erfarne ledelses- og organisationskonsulenter fra Koncern HR, Organisation og Ledelse. De kender til Region Midtjyllands ledelsesgrundlag, organisation og den kontekst, som regionen arbejder i. 

Tilmeldingsvilkår

Tilmelding er bindende. Ved framelding efter tilmeldingsfristens udløb forbeholder vi os ret til at opkræve fuld deltagerbetaling. Der tages forbehold for prisjusteringer. 

Pladserne tildeles efter først-til-mølle-princippet. Hvis der er venteliste på et hold, er du velkommen til at skrive dig på ventelisten og tilmelde dig det efterfølgende hold for at være sikker på en plads.

Mere information

Under Mere information (dokumenter) i højre side finder du/I brochuren med udvidet beskrivelse af modulerne 

fysisk

Ledige pladser

Rejsefæller

På Rejsefæller skaber vi et arbejdsrum, hvor I i fællesskab kan arbejde med jeres fælles og aktuelle ledelse - og generelt styrke jeres fælles kurs, kommunikation og samarbejde. 

Målgruppe
Rejsefæller er et tilbud til alle ledelsesteams – både nye og erfarne.  

Udbytte
I vil på Rejsefæller få styrket jeres fælles ledelse - og få fælles forståelse af, hvilke resultater I gerne vil skabe i jeres afdeling.

Forløbet tager udgangspunkt i det vi, fra forskningen, ved sikrer, at lederpar lykkes. Fokus er derfor på temaer som:

  • Overblik over den fælles ledelsesopgave
  • Fordeling af ledelsesopgaver og -ansvar
  • Koordinering og gode møder
  • Samarbejde i teamet
  • Kontinuerlig læring i teamet
  • Motivation, engagement og loyalitet

Forløbets opbygning
Moduler
Rejsefæller består af 3 moduler, som starter kl. 8.30 og slutter kl. 12.30 (der er morgenforplejning fra kl. 8.00 - men ingen frokost).

På modulerne deltager I sammen med andre ledelsesteams. Sammen får I en rammesætning og en introduktion til modulets tema. Hvert team arbejder med temaerne, koblet til egen ledelsespraksis. Der vil være mulighed for inspiration og vidensdeling på tværs af teams.

  •          Modul 1: Fokus på den fælles ledelsesopgave og jeres strategi (KURS)
  •          Modul 2: Fokus på jeres indbyrdes samarbejde, både struktur og kultur (KOORDINERING)
  •          Modul 3: Fokus på teamets engagement og tillid (COMMITMENT)

Vi opretter hold løbende, og flere gange om året, så I har mulighed for at vælge det tidspunkt og sted, som passer jer bedst.

Sparring
Der er mulighed for at tilvælge en ledelsessparring i eget team.

Konsulenter
Forløbet faciliteres af erfarne ledelses- og organisationskonsulenter fra Koncern HR, Organisation og Ledelse. De kender til Region Midtjyllands ledelsesgrundlag, organisation og den kontekst, som regionen arbejder i. 

Tilmeldingsvilkår
Tilmelding er bindende. Ved framelding efter tilmeldingsfristens udløb forbeholder vi os ret til at opkræve fuld deltagerbetaling. Der tages forbehold for prisjusteringer. Prisen er kr. 1.300 pr. deltager.

fysisk

Læs mere

Workshops og webinarer

Workshops og webinarer

Der er mange forskellige ledelsesopgaver i Psykiatrien. Derfor tilbydes alle nye ledere en række workshops og webinarer, der giver lederen både konkret viden og mulighed for refleksion, drøftelse og sparring omkring centrale ledelsestemaer. Disse sessioner er kombineret af både fysisk fremmøde og online møder.

Deltagelse i disse workshops giver ikke kun indsigt i specifikke ledelsesemner, men også mulighed for at skabe netværk med andre nye ledere og blive introduceret til nøglekontaktpersoner i Psykiatristaben.

Ingen pladser - tilmeld venteliste

Den gode proces i en personalesag – sygefravær og chikane

Målgruppe:
Denne workshop henvender sig til nye funktionsledere og  nye afdelingsledere i Psykiatrien. Ledere, der har brug for et brush up inden for dette emne, kan også tilmelde sig.

Formål:
Denne workshop er en del af Psykiatriens koncepter for onboarding af hhv. nye funktionsledere og nye afdelingsledere og omhandler den gode proces i en personalesag. 

Indhold:

 Workshoppen omhandler, hvordan en god proces ser ud i en personalesag, særligt med henblik på sygefravær og chikane.

Vi vil i løbet af workshoppen komme ind på følgende:

  • Journalisering
  • Notatpligt
  • Referatskrivning
  • Sygefraværsprocessen
  • Modregning ved manglende opfølgning i sygefraværssager/sygedagpengerefusion.

Workshoppen faciliteres af konsulenter fra HR i Psykiatristaben.

fysisk

Ingen pladser - tilmeld venteliste

Den svære samtale ved tjenstlige sager

Målgruppe
Denne workshop henvender sig til nye funktionsledere og nye afdelingsledere i Psykiatrien. Ledere, der har brug for et brush up inden for dette emne, kan også tilmelde sig.

Formål:
Denne workshop er en del af Psykiatriens koncepter for onboarding af hhv. nye funktionsledere og nye afdelingsledere og omhandler, hvordan man afholder tjenstlige samtaler. 

Indhold/Program
Workshoppen omhandler, hvordan en tjenstlig samtale bedst muligt håndteres, herunder hvilke tjenstlige tiltag, der kan anvendes.

Vi vil i løbet af workshoppen komme ind på følgende:

  • Journalisering
  • Notatpligt
  • Referatskrivning
  • Tjenstlige tiltag.

Workshoppen faciliteres af konsulenter fra HR i Psykiatristaben.

 

fysisk

Ingen pladser - tilmeld venteliste

Det gode ansættelsesforløb samt introduktion til Emply og Silkeborg Data

Målgruppe:
Denne workshop henvender sig til nye funktionsledere og  nye afdelingsledere i Psykiatrien. Ledere, der har brug for et brush up inden for dette emne, kan også tilmelde sig.

Formål:
Denne workshop er en del af Psykiatriens koncepter for onboarding af hhv. nye funktionsledere og nye afdelingsledere og omhandler ansættelsesprocessen. 

Indhold:
Workshoppen omhandler ansættelsesprocessen, herunder rekruttering, referenceindhentelse samt indhentelse af børne- og straffeattester. Workshoppen omhandler desuden introduktion til EMPLY og Silkeborg Data, herunder følgende:

  • Tilgang til personalesager og arkivering af dokumenter på personalesager, samt oprettelse af brev via brevskabelon.
  • Indhentning af oplysninger om medarbejdernes sygefravær og andet fravær; herunder oversigt over medarbejdere, som jf. regionens sygefraværspolitik skal indkaldes til opfølgende  sygefraværssamtalesamtale.
  • Oprettelse af medarbejdere i forbindelse med ansættelser.

Workshoppen faciliteres af konsulenter fra HR i Psykiatristaben. 

fysisk

Ingen pladser - tilmeld venteliste

Ledelse af det psykiske og fysiske arbejdsmiljø i Psykiatrien

Målgruppe: 
Denne workshop henvender sig til nye funktionsledere og  nye afdelingsledere i Psykiatrien. Funktionsledere, der har brug for et brush up inden for dette emne, kan også tilmelde sig.

Formål:
Denne workshop er en del af Psykiatriens koncepter for onboarding af hhv. nye funktionsledere og nye afdelingsledere. Formålet med workshoppen er, at du opnår en forståelse for de opgaver, der påhviler dig som arbejdsleder i en arbejdsmiljøgruppe. 

Indhold:
Kurset vil give dig en indflyvning i, hvad du skal være opmærksom på som ny leder, når du arbejder med arbejdsmiljøet i Psykiatrien. Måske du indgår i en arbejdsmiljøgruppe med en erfaren arbejdsmiljørepræsentant? I alle tilfælde giver kurset dig viden om, hvordan vi i Psykiatrien bedriver god arbejdsmiljøledelse.

Kurset vil endvidere indeholde en gennemgang af de vigtigste arbejdsmiljøindsatser fra HMU-niveau til din egen enhed. Det er indsatser, du bør have kendskab til som arbejdsleder i en arbejdsmiljøgruppe. 

Underviser:
Ebbe Dons Pihl, Tværgående arbejdsmiljøkoordinator, Psykiatristaben.

fysisk

Ingen pladser - tilmeld venteliste

Funktionslederens rolle ved håndtering af klager og aktindsigter.

Målgruppe:
Denne  workshop henvender sig til nye funktionsledere og  nye afdelingsledere i Psykiatrien. Funktionsledere, der har brug for et brush up inden for dette emne, kan også tilmelde sig.

Formål:
Denne workshop er en del af Psykiatriens koncepter for onboarding af hhv. nye funktionsledere og nye afdelingsledere, og omhandler dine opgaver som leder i de situationer, hvor patienten har indgivet en klage eller fremsætter anmodning om aktindsigt i sin patientjournal 

Indhold:
Som funktionsleder vil en af dine opgaver bl.a. være at varetage klager og henvendelser fra patienter, pårørende eller andre. Det kan eksempelvis være en patient, der har indgivet en klage over behandlingen til Styrelsen for Patientklager eller en patient, der har henvendt sig til afsnitsledelsen vedrørende forholdene på afsnittet.

Kurset vil give dig en forståelse for, hvilke klagemuligheder en patient har, samt hvordan disse i nogen sammenhænge også kan lappe ind over hinanden. 

 Udover behandling af klager og henvendelser vil du som funktionsleder opleve at modtage anmodninger om aktindsigt i journalen fra patienter eller andre. Der gælder særlige lovkrav til opfyldelse af anmodninger om aktindsigt i patientjournaler, og kurset vil give dig et overblik heri.

Der vil i undervisningen indgå konkrete cases til at belyse emnerne.

fysisk

Ledige pladser

Informationssikkerhed (Alle ansatte Region Midtjylland)

Awareness kampagnen om informationssikkerhed er forankret i Region Midtjyllands Informationssikkerhedsudvalg samt i et tværregionalt RSI pejlemærke om informationssikkerhed.

Formål
Formålet med kurset er at skabe awareness omkring informationssikkerhed til alle regionens medarbejdere. Dette skal være medvirkende til at have en forebyggende effekt til brud på informationssikkerhed, samt hvilket ansvar og betydning dette har

Målgruppe
Alle ansatte i Region Midtjylland

Læringsmål
Kurset skal være med til at øge din viden og bevidsthed omkring informationssikkerhed.

Gennemførselstid
Kurset kan gennemføres på 15 min.

e-læring

Læs mere

EPJ-Universet

EPJ

EPJ-Universet

For at sikre, at du hurtigt og effektivt kan blive fortrolig med vores elektroniske patientjournal (MidtEPJ), har vi her i Psykiarien oprettet en læringsplatform kaldet EPJ-Universet.

Denne platform er skabt for at give dig og alle andre brugere af MidtEPJ nem adgang til de nødvendige ressourcer, som hjælper dig med at få den bedst mulige start.

Via EPJ-Universet får du adgang til:

  • Ofte anvendte retningslinjer: Få et hurtigt overblik over de vigtigste retningslinjer, der understøtter dit daglige arbejde i MidtEPJ.
  • EPJ-organisationen: Lær mere om supportstrukturen bag systemet.
  • E-læring: Den vigtigste funktion i EPJ-Universet. Her finder du al e-læringen, som guider dig gennem systemets forskellige funktioner og værktøjer, så du bliver godt klædt på til at navigere i MidtEPJ.

Find EPJ-Universet og gå på opdagelse her.

 

Læs mere