Hvorfor lykkes nogle afdelinger med implementering, mens andre kæmper? Hvorfor får man ikke samme succes, hvis man kopierer et koncept fra en enhed til en anden?  

”Hastigheden af implementering af ny teknologi inden for sundhedsvæsnet afhænger ikke kun af, hvor hurtigt teknologien udvikles, men også af sundhedsvæsnets evne til at adoptere og anvende teknologien. Vi fokuserer for meget på nye udviklinger og ikke tilstrækkeligt på sundhedssektorens evne til at tage teknologi i brug.”  

Pritesh Mistry, The King's Fund, United Kingdom 


Vores evne til at søge, finde, tilpasse, udnytte, tage i brug og videreudvikle er central for at lykkes med digitalisering og transformation. Implementering er den store flaskehals - dvs. den fulde effekt af en udvikling kan ikke udfolde sig, hvis flaskehalsen ikke har fået opmærksomhed. Implementering handler om komplekse læringsprocesser, der indebærer at skabe mening og koordinere handlinger mellem nuværende og fremtidige praksisser. Dette kræver vedvarende refleksion for at forstå, hvad der fungerer, og hvad der skal justeres. 

Dette forløb fokuserer på at opbygge evnen til at implementere tiltag med et digitalt islæt inden for vores sundhedsvæsen, socialområde samt i stabe og fællesfunktioner.  

Det er vigtigt at kunne handle, udføre opgaver og tage nye metoder og adfærd i brug. Med transformationsdagsordenen som baggrund er nøglen til udvikling af vores sundhedsvæsen og socialområde at være i stand til at anvende og implementere digitale løsninger, som gør det nemmere at være patient, borger, medarbejder og leder i Region Midtjylland.